Szégyelld magad, te rasszista!

Tibi atya

Ha lemaradtál volna az internet nagy történéseiről, akkor kanyarodjunk vissza a múlt hétre, amikor is a H&M divatmárka kijött egy új kollekcióval. Ebben nem is lett volna semmi furcsaság, azonban a katalógusban szerepelt két fiú, a következő pulcsikban: 

A srácok ruhái aztán a szociálisan hiperérzékenyek biztosítékait kiverték, hiszen miért van az, hogy a fekete gyerek a "legmenőbb majom a dzsungelben", a fehér gyerek pedig a "mangrove dzsungel túlélési szakértője"? A kanapéforradalom aztán odáig fajult, hogy Johannesburgban a rendőrségnek kellett közbelépnie, amikor egy helyi szervezet a reklám miatt megrohamozta a H&M helyi boltját.

A rasszizmust kiáltó emberek aztán megkongatták a vészharangot a cég vezetésénél is, akik így bevételüket féltve kénytelenek voltak lépni. Egy sablonos, izzadságszagú közleményben kértek bocsánatot mindenkitől, akit megsértettek. Továbbá a katalóguskép minden helyről történő eltávolításán túl még az ominózus terméket is visszahívták. Ezzel a lépéssel nyilván a brandet óvták, hogy az esélye se legyen meg annak, hogy egy rasszistának bélyegezett termék legyen a kínálatukban.

Természetesen celebek sora állt ki egyből a rasszizmus ellen. Tették mindezt PR tanácsadójuk nyomására, na meg hogy belapátolják a lájkokat, megosztásokat. Érdekes, egyikőjük sem maga a kreált rasszizmus jelensége ellen állt ki, hogy ott is megkülönböztetést látunk, ahol nincs is.

Reagált természetesen a gyerekmodell édesanyja is, aki közölte, hogy ne lássanak olyan dolgokat az emberek, ami nincs. Elmondása szerint érti, hogy min akadhatnak ki egyesek, de lépjenek túl rajta.

Azonban nem csak ezen a konkrét eseten kellene túllépni, hanem magán az ilyen szemléleten is.

Vajon a multicégek, ahol a legkisebb döntések is emberek tízein-százain mennek át, ne tudnának meggátolni egy ilyen "bakit"? Nem volt senki, aki szólt volna a főnöknek a tervező-sminkes-fotós-szerkesztő közül, hogy ez így nem lesz jó? Nem. Méghozzá azért nem, mert a H&M-nél nem egy fekete és egy fehér gyereket láttak, hanem két gyereket. 

A megsértett emberek azzal voltak elfoglalva, hogy rasszizmust kiáltsanak, így lettek ők maguk a rasszisták. A gyerekeket gyakran becézik pozitív értelemben "kis szarosnak", "tökinek", "makinak", stb. A "majom" becenév is bőven belefér a kölyköknél, hiszen tele vannak energiával, rohangálnak, ugrálnak, rumlit hagynak maguk után, valahogy úgy, mint a majmok. Ennek semmi köze a bőrszínhez. Akit ez a reklám sért, azt megkérdezném, mi lenne, ha a fehér kissrácon lenne a "lemenőbb majom a dzsungelben" pulcsi? Az oké lenne?

Lehetetlen kiűzni a rasszizmust az életünkből, ha mi magunk kreáljuk azt. Ez a reklám csak akkor rasszista, ha azt hiszed, hogy a feketék hasonlítanak a majmokra. Ezt pedig egyedül azok gondolták, akik rasszistának bélyegezték a képet - így lettek ők maguk is azok.

Rengeteg példát lehetne felhozni hasonló esetekre, ahol még ott is "szellemeket látnak" egyes emberek, ahol semmi sincs. Érdemes elolvasni, mi történt a Kellogg's gabonapehelygyartó céggel, amikor egy érzékeny olvasó kiszúrta, hogy a müzlisdobozon egyetlen fekete karakter van, az is a takarító.

Történt ilyen eset még az University College London-nal, egy brazil WC-papírgyártó céggel is, és a példákat még bőven lehetne folytatni. 

Ezen a gondolkodásmódon azért nem ártana változtatni, mert ezzel mindenhova haladunk, csak nem előre.

https://tibiatya.blogstar.hu/./pages/tibiatya/contents/blog/47294/pics/lead_800x600.png
Humbák Hírügynökség
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?